TINTA BERKATA

Kugerakkan jemariku menaip sesuatu, untuk hidangan fikiran para tetamu, diharapkan dapat berkongsi sedikit ilmu, untuk mengisi masa senggangmu.

Wednesday, June 9, 2010

Amalan Membaca


Kunci utama kita memperoleh sumber ilmu adalah dengan membaca. Justeru, kita perlu membaca untuk mengetahui pelbagai perkara yang berlaku di dalam negara mahupun di luar negara. Lantaran kepentingan membaca dalam meluaskan ilmu pengetahuan, kita perlu menjadikan membaca sebagai satu amalan yang berterusan.

Kerajaan mengadakan pelbagai prakarsa untuk memupuk minat membaca dalam kalangan masyarakat. Usaha ini termasuklah menjalankan kempen membaca. Untuk menempuh zaman yang sangat mencabar ini, masyarakat wajarlah lebih prihatin serta berinovasi dalam usaha memiliki dan menguasai pelbagai bidang ilmu kerana ilmu yang dikuasai membolehkan kita berdaya saing dengan masyarakat luar dalam kehidupan era globalisasi.

Isu yang menjadi persoalan sekarang pelajar sekolah hanya membaca untuk lulus peperiksaan semata-mata. Kita tidak dapat nafikan bahawa tabiat ini memang baik untuk masa depan mereka, namun alangkah baiknya jika mereka terus membaca. pemikiran mereka akan menjadi lebih luas melalui pelbagai bahan bacaan bermutu.

Membaca merupakan aktiviti yang mudah diaplikasikan kerana kita boleh membaca walau di mana sahaja kita berada. Walau bagaimanapun, pemilihan bahan bacaan juga penting. Bahan bacaan yang berkualiti akan membantu mematangkan diri kita seterusnya menjadikan kita lebih berilmu dalam menguruskan diri sendiri melayari kehidupan

No comments:

Post a Comment