TINTA BERKATA

Kugerakkan jemariku menaip sesuatu, untuk hidangan fikiran para tetamu, diharapkan dapat berkongsi sedikit ilmu, untuk mengisi masa senggangmu.

Wednesday, June 9, 2010

Memanfaatkan Masa Cuti Anda


Assalamualaikum w.b.k.t.

Alhamdulillah, cuti persekolahan telah bermula. Sudah lebih kurang lima hari bercuti. Bagi pelajar-pelajar tentunya cuti sekolah dua minggu ini merupakan waktu yang ditunggu-tunggu setelah berhempas pulas menimba ilmu. Bagi tenaga pendidik, cuti sekolah merupakan satu bonus dalam profesion perguruan setelah bertungkus-lumus mencurahkan ilmu. Apatah lagi dalam peredaran masa sekarang, dunia pendidikan menuntut yang terbaik daripada warga pendidik untuk menjana modal insan gemilang.

Cuti sekolah seharusnya dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Pada kesempatan ini, kita boleh mengisi dengan aktiviti yang tidak dapat kita lakukan dengan baik sebelum ini. Antaranya mengaktifkan semula hobi kita yang tergendala dek kekangan waktu dahulu. Program bersama keluarga adalah satu perkara yang boleh dijadikan prioriti aktiviti semasa cuti. Kunjungan ke destinasi pilihan boleh dijadikan agenda. Jika kekangan wang membatasi, program bersama keluarga masih boleh diwujudkan misalnya beriadah ataupun menonton rancangan kegemaran bersama.

Tidak kira siapapun anda, masa cuti hendaklah dimanfaatkan sebaik-baiknya setidak-tidanya anda kembali bersemangat waja apabila cuti tamat dan sesi persekolahan bermula.

Selamat bercuti. Wassalam...


No comments:

Post a Comment